HENRIK
 GUNNAR  TINGDAL 1888-1971
Lektor i latin och grekiska vid Strängnäs högre allmänna läroverk.
Född 1888-09-20 i Backa (O). [1]
Död 1971-06-06 i Strängnäs domkyrkoförs (D).

Brorsonen Lennarts minnesbilder (nedtecknade av Birgitta Tingdal):

Farbror Gunnar blev student, filosofie doktor , hedersdoktor och avhållen lektor i Strängnäs som gärna undervisade problemelever privat i sin egen roddbåt. För det blev han ihågkommen med tacksamhet av många elever.

Villan på Skogsvägen var ett improviserat hem. Jag minns hur faster Märta glömde ta av förklädet när hon skulle med och träffa biskopen och hur Gunnar brukade komma in i köket och fråga om det blev middag någon gång eller om Märta hade kommit på något annat att göra.

Jag minns också historien om hembränningsapparaten. Gunnar hade råkat i klammeri med rättvisan för hembränning som han ansåg vara en självklar medborgerlig rättighet. Inför rättegången bad han maskinist Tapper på T2 svetsa om hembränningsapparaten till ett mindre och lagligt format. Denna lagliga variant visade sedan Gunnar stolt upp i rätten och blev därmed frikänd.

----------------

Red anm: Vi som är mer närstående till Gunnar uppfattar historien om hembränningsapparaten som rätt osannolik. En i och för sig rolig grej som rimligen syftar på någon helt annan person. "Maskinist Tapper på T2"?? = Göta trängregemente Skövde?

 

Levnadsbeskrivning


Syskonen Tingdal fotograferade c:a 1938 i loggian på Skogsvägen 6. Från vänster Margareta, Olena, Elisabet och Anders.

Gifte och barn

Gift 1922-07-17 i Köpenhamn, Danmark [2]

MÄRTA EKMAN. Född 1901-03-13 i Solna (AB).
Död 1973-09-01 i Strängnäs domkyrkoförs (D).

ANDERS OLOF TINGDAL. Född 1924-06-11 i Strängnäs domkyrkoförs (D).
Löjtnant, flygvapnet.
Död 1949-02-27 vid Spången Ljungbyhed, Riseberga (L).
Dödsorsak: Död i flygkollision under tjänstgöring vid Blekinge flygflottilj..

Utdrag från haverirapporten:

Den 27 februari 1949 havererade två flygplan, T18 B 18317 (bA) respektive 18315 (bD), efter kollision, 1 km norr Spångens Gästgivargård nära Ljungbyhed. Samtliga i besättningarna omkom; löjtnant Anders Tingdal och signalist fanjunkare Gösta Karlsson samt fänrik Bertil Bengtsson och signalist furir Age Myrenberg. Under I Milo vinterövning skulle marktrupp som passerade Perstorp anfallas med grupp T 18B ur 3.divisionen F17. Gruppen hade fått ändrat mål under anflygningen och påbörjade dykning från 2000 meters höjd, nordost Ljungbyhed, med hög fart genom en glugg i molntäcket. Tvåan var tätt ansluten till höger när gruppchefen ansatte en snäv högersväng då de kom under molnslöjorna.

Tvåan låg tätt inpå och högt. Antingen var han skymd av sin vinge och förlorade gruppchefen ur sikte eller hann han inte följa gruppchefen i svängen. Tvåan passerade därför över och rammade snett bakifrån med egen vänstervinge gruppchefens vänstra vinge som bröts av. Vid de okontrollerade rörelserna efter kollisionen fick båda flygplanen stjärtpartierna avbrutna av luft- och masskrafterna.

--------------------------------------------------------------------------------------

I 1936 års försvarsbeslut fanns uppsättandet av fyra bombflottiljer, varav två skulle utrustas med medeltunga bombplan.

Det var orealistiskt att den ännu inte färdigutvecklade svenska flygindustrin skulle kunna ta fram både ett enmotorigt och ett tvåmotorigt bombplan, av hög klass.

1938 gjordes en rundresa i Europa för att studera vad som fanns till buds. Potez 63, Bloch MB.170, Breguet 690, Breda 88 och Fokker G 1 var några flygplan som var intressanta. Fokkern var dessutom byggd för störtbombfällning, vilket var ett önskemål från svensk sida.

En specifikation utfärdades och flyplanet i fråga skulle var tvåmotorigt med 3 mans besättning. Det skulle kunna ta 750 kg bomblast till ett mål 500 km från utgångspunkten. Störtbombfällning, med reducerad last, var också ett krav. Man avsåg också att använda antingen Bristol Taurus-motorer eller Pratt & Whitney TwinWasp. Projektet döptes till P8.

B18, som blev Flygvapnets beteckning på flygplanet, byggdes av SAAB först som provflygplan. I juni 1942 flög första prototypen, 18001. Serietillverkningen skedde endast i Linköping och första flygplanet kunde levereras till F 1 i Västerås i mars 1944. Totalt byggdes 244 flygplan, varav 62 st var B18A, 120 st B18B samt 62 st T18B.

Den 7 juli 1945 flög det första T18B, fpl 18164. Beteckningen T indikerade på att flygplanet skulle användas för torpedbombfällning. Efter omfattande prov med en lufttorped betecknad Rb 302 visade det sig att torpedfällning från flygplan inte längre var praktiskt genomförbart. T18B fick istället en beväpning med två fast monterade 20 mm akan i nosen (placerad i f.d torpedrummet). Dessutom byggdes samtliga flygplan om för att kunna härbärgera en 57 mm Bofors-kanon.

Flygplannumren för T18B blev 18164, 18283-18343 och de levererades mellan den 25 juni 1947 och den 3 december 1948.

Första flygplanet att anlända till F17 var 18285. T18B skulle ersätta det tunga bombplanet B3, som funnits på F17 sedan uppsättningen 1944. Samtliga 62 st T18B tillfördes flottiljen och de fanns kvar i aktiv tjänst till 1958 då de ersattes av A32A Lansen, som börjats levereras två år tidigare.

Under perioden 1952-57 fanns även ett antal B18B på F17. Dessa var utrustade med PS- 18/A radar från S 18A och användes som pathfinder (målfinnar- och lysbombfällningsplan) se sidan 78 i Flyghistorisk Revy nr 31.

Som kuriosa kan noteras att B18B och T18B, med början 1948, fick inmonterat katapultstolar.

Som källa har till största delen använts Flyghistorisk Revy nr 31 / SAAB 18 utgiven av SFF.

----------------

Mail januari 2014:

I Flygstaben, Centralexpeditionen F2:42 finns haveriprotokoll för haveriet 1949-02-27. Det har beteckningen "Hav 22". Själva protokollet är på fyra sidor, men sedan finns också en mängd bilagor som gör att det sammanlagt rör sig om ca 70 sidor. Förutom protokollet finns vittnesberättelser, fotografier, kartor, obduktionsprotokoll, tekniska rapporter och liknande. Vi kan kopiera hela eller delar av protokollet till en kostnad av 4:-/kopia. Du är också välkommen att komma hit och titta på det här.

Faktura på forskningsavgift (150:-) skickas separat.

Vänliga hälsningar

Anna Sveningsson, arkivarie

Krigsarkivet, 115 88 Stockholm, Banérgatan 64

Tel: 010-476 75 00 Telefax: 010-476 75 20

riksarkivet.se/krigsarkivet

------------

25 feb 2014: Underlaget mottaget i form av en cdskiva + kopia. Kopian översänd till F17 kamratförening (Herbert Lindblom) med tack för stöd i forskningsprocessen. /ATÂ


T 18B, var Flygvapnets sista torpedfällningsflygplan baserat på en Saab 18 som tillverkades av Saab. 1941 fick Saab uppdraget av Flygvapnet att anpassa Saab 18A för torpedfällning, men på grund av tekniska komplikationer kom inte arbetet igång. När väl arbetet kom igång 1944 fanns den starkare motorn Daimler-Benz DB605B tillgänglig så valet föll på att anpassa Saab 18B istället. Prototypen av T 18B färdigtillverkades i juli och flögs för första gången 7 juli 1945. Det var tänkt att T 18B skulle kunna bära en mina, en 1 000 kg bomb eller en torped på 950 kg förutom de bombalternativ som gällde för B 18. Utöver detta skulle även två fast monterade automatkanoner monteras. Men problem kom i vägen torpedfällningsförsöken gick dåligt eftersom flygplanets fart var för hög för torpedfällning.

En nykonstruktion av en torped var inte aktuell eftersom både robotar och raketer var under utveckling. Istället utrustades T 18B med en fast tyngre beväpning i form av två 20 mm Automatkanon m/41 och i bombrummet monterades en Bofors 57 mm automatkanon m/47. Kanonen vägde 735 kg och var 5,3 m lång och magasinen rymde 40 projektiler som kunde avfyras med en hastighet av 2 st i sekunden. Kanonen kunde installeras i flygplanet på två timmar.

T 18B-varianten var bättre aerodynamiskt utformad i nosen än de tidigare versionerna av Saab 18, vilket gav ett positivt resultat på energiförbrukningen. Efter att Saab 21 utrustas med katapultstol, som visat sig vara ett säkrare sätt att lämna flygplanet på vid nödsituationer, inleddes 1948 en modifiering av T 18B där cockpit byggdes om för att ge plats för två katapultstolar.

Leveranserna av T 18B inleddes 1947 till marinsamverkansflottiljen på F 17 Kallinge. Här flögs de tills det att de avfördes 1956-1957 och efterträddes senare av flygplan A 32 Lansen.

Totalt producerades 245 Saab 18 av de olika varianterna (62 ex av T 18b).

B 18A - Försedd med två SFA Twin Wasp STWC-3 stjärnmotor

B 18B - Försedd med två Daimler-Benz DB 605 radmotor

T 18B - Utveckling av 18B för torped- och minfällning.


Carl Wilhelm* Tingdal. Född 1926-09-11 i Strängnäs domkyrkoförs (D).
Döpt 1926-12-30 i Strängnäs domkyrkoförs (D). [3]
Död 1930-04-03 i Strängnäs domkyrkoförs (D). [2]

Maria Margareta Tingdal. Född 1928-07-25 i Strängnäs domkyrkoförs (D).

Dagmar Elisabet Tingdal Ekengren. Född 1932-07-22 i Strängnäs domkyrkoförs (D).

Karin Ida Olena Tingdal. Född 1936-11-11 i Strängnäs domkyrkoförs (D).

Märta och Gunnar 1963.

HENRIK GUNNAR  TINGDAL 1888-1971

HENRIK GUNNAR TINGDAL. Född 1888-09-20 i Backa (O). [1] Död 1971-06-06 i Strängnäs domkyrkoförs (D). Lektor i latin och grekiska vid Strängnäs högre allmänna läroverk.
f JOHAN ALBERT KARLSSON (C:SON TINGDAL). Född 1860-01-23 i Backa (O). Död 1916-08-12 i Backa (O). [4] Bonde på Kärrsgården, Backa (O).
KARL   ANDERSSON 1820-1894

ff KARL ANDERSSON. Född 1820-11-23 i Kärrsgården, Backa (O). Död 1894-08-23 i Kärrsgården, Backa (O). [5] Nämndeman, bonde 1/6 (1:12) på Kärrsgården, Backa (O).
fff ANDERS NIKLASSON. Född 1784-08-21. [6] Död 1852-06-03 i Kärrsgården, Backa (O). [7] Bonde på Kärrsgården, Backa (O).
ffff NIKLAS OLSSON. Född 1720 (osäkert) i Backa (O). [8] Död 1798 (boU 27/2 1799) i Backa (O). [8] Bonde mellan 1769 och 1798 på Kärrsgården, Backa (O).
fffm Kerstin Eriksdotter. Född 1752-01-17 på Tingstad Tjörbogården, Backa (O). [6] [9]
ffm Johanna Larsdotter Hellström. Född 1781-08-18 på Jönsegården, Lundby (O). [10] Död 1857-12-08 på Kärrsgården, Backa (O). [11] ffmf Lars Hellström. Född 1754. Död 1806 på Jönsegården, Lundby (O). [12] Sannolikt färjkarl över Göta älv.
ffmm Katarina Andersdotter. Född 1749 på Jönsegården, Lundby (O). [13] Död 1825 i Lundby (O). [14]
fm Olena Hansdotter. Född 1822-11-09 i Tingstad Storegården, Backa (O). Död 1890-04-29 i Kärrsgården, Backa (O). [5] fmf Hans Larsson. Född 1784-10-20. Död 1875-12-31 i Tingstad Storegården, Backa (O). [15] Bonde i Tingstad Storegården, Backa (O).
fmff Lars Hansson. Född 1752-11-05 i Tingstad Storegården, Backa (O). [16] Död 1810. Bonde i Tingstad Storegården, Backa (O).
fmfm Anna Andersdotter. Född 1758. Död 1813 i Tingstad Storegården, Backa (O). [17]
fmm Johanna Eliasdotter. Född 1791-03-18. Död 1834-08-25. fmmf Elias Olofsson. Född 1758-03-16.
fmmm Britta Berndsdotter. Född 1752-12-27.
 Ida Maria Jannesdotter 1856-1918

m Ida Maria Jannesdotter. Född 1856-06-27 i Nr 1:5, Dubberöd, Backa (O). [18] Död 1918-07-19 i Backa (O).
mf Janne Svensson. Född 1820-02-12. Död 1897-03-13 i Dubbered, Backa (O). [19] Bonde mellan 1854 och 1857 i Nr 1:5, Dubberöd, Backa (O). [20]
mff Sven Håkansson. Född 1780-10-11 på Dubbered, Backa (O). [21] Död 1852 i Backa (O). [22] Bonde i Dubbered, Backa (O).
mfff Håkan Svensson. Född i Backa (O). Död 1784 på Dubbered, Backa (O). [21] Bonde på Dubbered, Backa (O).
mffm Anna Olsdotter. Född 1738 i Dubbered, Backa (O). [9] Död 1812. Hfl 1796 i Dubbered, Backa (O).
mfm Britta Jakobsdotter. Född 1782-07-16 i Tingstad Stora Krokegården, Backa (O). [23] Död 1854 i Dubbered, Backa (O). [23] mfmf Jakob Jakobsson. Född omkring 1745 i Backa (O). [24] Död 1788 i Tingstad Stora Krokegården, Backa (O). [23] Bonde 1770 i Tingstad Stora Krokegården, Backa (O). [25]
mfmm Anna Persdotter. Född 1741 i Backa (O). [23] Död 1810 i Backa (O). [23]
mm Britta Lovisa Bengtsdotter. Född 1830-05-28 i Åseby, Säve (O). Död 1866-11-26 i Dubbered, Backa (O). [26] mmf Bengt Andersson. Född 1784 i Säve (O). mmff Anders Nilsson. Född. [14]
mmfm Katarina Börjesdotter. Född. [14]
mmm Britta Olsdotter. Född 1787 i Säve (O). mmmf Olof Toresson. Född. [14]
mmmm Anna Persdotter. Död omkring 1800 i Säve (O).

Källor

  1. Hfl 1886-97
  2. Ekman notis
  3. AT
  4. SDB
  5. Backa F:1
  6. Hfl 1802-19
  7. BoU 1852:236
  8. Scrappa.nu
  9. Hfl 1795-98
  10. Rolf Eknefelts websida
  11. 868.1004.62400
  12. peo.widing@comhem.se
  13. 798.34.68200
  14. Rolf Eknefelt
  15. Backa BI:2
  16. Hfl 868.1001.9700
  17. BoU 1813:140
  18. Ernst Tingdal
  19. Backa F:2
  20. Komm/Nattv 1841-43 868.2.20800
  21. BoU 1784:116
  22. Karin Lindholm
  23. Monica Melins websida
  24. Roland Vejfors
  25. LM laga storskifte 1770
  26. AD

Personregister    Efternamnsregister    Ortsregister